Bestyrelsesansvarsforsikring – beskyt dit personlige ansvar

Med forsikringen for bestyrelses- og direktionsansvar er din private formue beskyttet ved erstatningssager.

Sådan dækker forsikringen

Bestyrelsesansvarsforsikringen er til dig, der er direktør eller medlem af bestyrelsen. Den dækker, hvis du juridisk bliver gjort personligt erstatningsansvarlig ved ledelsen af et selskab eller en frivillig forening (fx ejer- og andelsforening) og skal betale erstatning.

Vi dækker eksempelvis:

• Din personlige hæftelse – altså det, du skal betale i erstatning ved et krav.
  • Udgifter til advokater og andre sagkyndige, der skal hjælpe med at løse sagen.
  • Dine sagsomkostninger – også selvom sagen viser sig at være uberettiget. Sagsomkostninger overstiger ofte erstatningens beløb.
  • Dit renommé – fx udgifter til konsulentydelser, der kan dæmpe den negative effekt efter et erstatningskrav.
Min virksomhed

nemt overblik på Min virksomhed

Vil du se detaljer på dine forsikringer eller selv foretage ændringer? Du kan klare det meste online ved at logge ind på Min virksomhed.

Her kan du bl.a. få overblik over aktive og ophørte forsikringer, anmelde en skade eller se beløbet på din eventuelle bonus. Det er også på Min virksomhed, at vi sender beskeder til dig.

Log ind

Særlige fordele i bestyrelses- og direktionsansvars­forsikringen

Beskytter private formuer

Forsikringen beskytter direktørers og bestyrelsesmedlemmers personlige formuer mod erstatningskrav, så du ikke skal hæfte personligt.

Dækker udgifter til retshjælp

Vi dækker udgifter til retshjælp – også selv om kravet viser sig at være uberettiget.

Rådgivere med branchekendskab

Hos os får du rådgivning af erfarne erhvervsrådgivere med solidt branchekendskab.

Hvornår er du som direktør eller bestyrelsesmedlem ansvarlig?

Direktører og bestyrelsesmedlemmer kan blive gjort ansvarlige både for en aktiv handling eller for at undlade at handle. Fx efter aktieselskabslovens regler om at:

• styre selskabet og dets økonomi.
  • holde tilsyn med direktionen.
  • sikre, at selskabets aktiviteter holdes inden for vedtægterne.
Billede af kvinde med computer, som læser om Tryg Business

Få rabat med Tryg Business

Forsikringen her er en del af vores fordelsprogram Tryg Business. Det betyder, at hvis du samler dine erhvervsforsikringer hos os, kan du få op til 15 % i rabat og adgang til særlige services.

Når du arbejder frivilligt

Selvom din medlemspost er frivillig eller ulønnet, er dit personlige ansvar ikke dækket gennem dine private forsikringer.

Vi anbefaler ulønnede bestyrelser og repræsentantskaber, som fx foreningsarbejde, at sikre deres ansvar på samme måde som professionelle bestyrelsesmedlemmer.

Mest stillede spørgsmål

Hvad dækker forsikringen?

Bestyrelses- og direktionsansvarsforsikringen er til dig, der er direktør eller bestyrelsesmedlem, og som gerne vil beskytte din private formue ved erstatningssager. Forsikringen dækker, hvis du bliver gjort juridisk ansvarlig ved ledelsen af et selskab eller en frivillig forening (fx ejer- og andelsforening) og skal betale erstatning.

Vi dækker eksempelvis:

• Din personlige hæftelse – altså det, du skal betale i erstatning ved et krav.
  • Dit renommé – fx udgifter til konsulentydelser, der kan dæmpe den negative effekt efter et erstatningskrav.
Hvor kan jeg se, hvilke forsikringer der ellers vil passe til min virksomhed?

Du kan nemt få overblik og finde relevante forsikringer ved at klikke dig videre til vores forsikringsguide. Her kan du blive klogere på de forsikringer, vi anbefaler til en virksomhed som din. Du kan enten taste dit cvr-nummer ind og få målrettede anbefalinger - eller overordnet se, hvilke forsikringer virksomheder i din branche typisk har.

Hvornår er jeg som direktør eller bestyrelsesmedlem ansvarlig?

Du kan både blive holdt ansvarlig for en aktiv handling, og hvis du undlader at handle på en situation.
Det gælder fx i forhold til aktieselskabslovens regler om at:

• Styre selskabet og dets økonomi.
  • Holde tilsyn med direktionen.
  • Sikre, at selskabets aktiviteter holdes inden for vedtægterne.
Skal jeg også have en bestyrelsesansvarsforsikring, hvis mit arbejde er ulønnet eller frivilligt?

Vi anbefaler derfor ulønnede bestyrelser og repræsentantskaber, som fx foreningsarbejde, at sikre deres ansvar på samme måde som professionelle bestyrelsesmedlemmer med bestyrelsesforsikringen.

Kvinde arbejder i butik

Hvilke forsikringer passer til din virksomhed?

Tag vores guide og få et overblik over, hvilke forsikringer din virksomhed har brug for.

Gå til guiden