Sidst opdateret: d. 18. juni

Sådan dækker din rejseforsikring

Vi tager først stilling til dækning via afbestillingsforsikring 24 timer inden udrejsetidspunktet.

Har du planlagt en rejse?

Udenrigsministeriets planlægger, at åbne for de fleste EU-/EØS-lande pr. 27. juni. De opdaterer deres rejsevejledninger d. 25. juni.
Læs UMs rejsevejledninger.

På baggrund af UMs seneste udmelding d. 18. juni, tager vi først stilling til dækning via afbestillingsforsikring 24 timer inden udrejsetidspunktet.

Nedenfor kan du se, hvordan din rejseforsikring dækker.

Anmeld din skade

• Anmeld din skade på Min side / Min virksomhed. Du skal uploade/sende dokumentationen sammen med din online skadeanmeldelse.
  • Har du allerede anmeldt din skade, kan du uploade dokumentation til din skadeanmeldelse på Min Side.

Hvornår bør jeg afbestille min rejse

Vent med at afbestille din rejse til tæt på afrejsedatoen, da UM kan ændre holdning til om dit rejsemål er et ”åbent land” eller et ”karantæneland”.

Hvis dit rejsemål frarådes

Kontakt først din rejseudbyder for refusion eller ombooking, før du kontakter os.

Afbestilling af din rejse

Pakkerejse

Har du købt en pakkerejse – dvs. flere rejseydelser fx hotel og flybilletter – skal du kontakte din rejsearrangør for at få erstattet rejsen.

Din rejsearrangør skal tilbagebetale det fulde beløb, når rejsen aflyses, fordi Udenrigsministeriet fraråder, at man rejser.
Har du købt rejsen gennem en formidler – fx en hjemmeside der sælger rejser for et rejsebureau, hæfter de på samme måde.

Flyrejser

Hvis flyvningen bliver aflyst

Hvis du har købt flybilletter, og flyvningen bliver aflyst, skal du have refunderet udgiften fra flyselskabet. Flyselskabet kan tilbyde dig et tilgodebevis eller en ombooking. Du har ret til at takke nej til dette, og så skal de refundere dine udgifter.

Vil flyselskabet trods din henvendelse ikke refundere pengene for flybilletterne, selvom flyvningen er aflyst, og har du betalt rejsen med kreditkort, kan din bank i nogle tilfælde også hjælpe dig. Du har ofte mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen med den begrundelse, at du ikke har fået den vare, du har betalt for. Det er en anmodning om tilbageførelse (charge-back) af det betalte beløb. Kontakt din bank for at høre nærmere.

Hvis rejsemålet bliver et ”karantæneland”, og flyvningen ikke bliver aflyst

Kontakt flyselskabet for at få flyskatter og afgifter retur og anmeld herefter skaden til os.

Øvrige rejseydelser

Ved øvrige rejseydelser skal du kontakte din rejseudbyder (fx hotel, biludlejningsfirma, transportselskab) og høre, om du får refusion for udgifterne jf. deres salgsbestemmelser.

Hvis du ikke modtager refusion, skal du sende dit oprindelige rejsebevis til os sammen med dokumentation på, at du ikke har modtaget refusion. Hvis du bliver tilbudt ombooking og accepterer denne, så har du fået dækket din udgift, og forsikringen yder ikke erstatning.

Få svar på typiske spørgsmål inden du kontakter os

Hvordan dækker min forsikring, hvis jeg rejser til et ”karantæneland”?

På de fleste områder hjælper vi dig som normalt, men rejseforsikringen dækker ikke skader der relateres til coronavirus. Det betyder fx, at vi ikke kan evakuere dig eller dække, hvis du strander i landet.

Skal jeg indbetale mit restbeløb til min bestilte ferie eller kan jeg få dækket mit depositum?

Har du købt en pakkerejse, anbefaler vi, at du tager kontakt til din rejseudbyder for at høre om restbeløbet skal betales.
Du følge rejseudbyderens vilkår for indbetaling for fortsat at være dækket for afbestilling.

Ved øvrige rejser kontakt Rejseskade på tlf. 44 20 26 27.

Kan jeg bestille en rejse i dag til et "karantæneland", og være dækket af afbestillingsforsikringen?

Din rejseforsikring vil ikke dække afbestilling grundet Coronavirus, da årsagen for afbestilling er tilstede ved køb af rejsen. Vi anbefaler derfor, at du venter med at købe din rejse til efter UMs udmelding d. 27. juni.

Det land jeg skal rejse til er ”åbent”, men jeg ønsker ikke at rejse. Kan jeg bruge min afbestillingsforsikring?

Nej. Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis du selv ikke ønsker at rejse.

Hvad gør jeg, hvis mit flyselskab går konkurs?

Undersøg om dit flyselskab er en del af Rejsegarantifonden.  De fleste selskaber er med i Rejsegarantifonden, som dækker ved konkurs, hvis flyet har udrejse fra en udenlandsk lufthavn og hjemrejse til en dansk lufthavn.

Forsikringen dækker ikke ved konkurs. Har du købt vores nye Rejseforsikring Super, dækker forsikringen de rejser der bestilles 90 dage efter, du har købt din forsikring.